Cvičenie v tehotenstve

CVIČENIE POČAS TEHOTENSTVA

Nezaradené, Zdravie
Autor
Miriam Drobná

Pohybová aktivita môže mať rôzne podoby, ale cieľ je len jeden a to spoločný – byť zdravý – mať pocit radosti, pohody, spokojnosti a šťastia. Je samozrejmé, že k zdravému pohybu a spôsobu života nepatria cigarety, alkohol, či drogy.

CVIČENIE POČAS TEHOTENSTVA

 Význam pohybu

Pohyb je dôležitou súčasťou akéhokoľvek životného obdobia, aj v tehotenstve. Je neoddeliteľnou súčasťou nášho životného štýlu, akokoľvek by sme sa tomuto poznaniu bránili. Súčasný spôsob života nám dáva veľa benefitov, avšak často na úkor nedostatku pohybovej aktivity (už v mladom veku!). Preto je potrebné si uvedomiť, že jedným z hlavných faktorov správneho životného štýlu je práve potreba každodenného pohybu, akejkoľvek formy fyzickej aktivity, či rekreačného športovania. Všetci kladieme zdravie na 1. miesto v rebríčku hodnôt, ale pre zdravie musí každý z nás aj niečo konkrétne a aktívne spraviť a robiť po celý život. Cvičenie počas tehotenstva je veľmi prospešné a má dobrý vplyv na mamičku aj dieťa.

Pohybová aktivita môže mať rôzne podoby, ale cieľ je len jeden a to spoločný – byť zdravý – mať pocit radosti, pohody, spokojnosti a šťastia. Je samozrejmé, že k zdravému pohybu a spôsobu života nepatria cigarety, alkohol, či drogy.

Cvičenie v tehotenstve
Cvičenie v tehotenstve

Je dobré cvičenie počas tehotenstva?

Cvičenie počas tehotenstva je odporúčané, no má svoje špecifická a každá žena musí k nemu pristupovať inak. Bol preukázaný pozitívny vplyv cvičenia na ženu ale nie sú dôkazy o vplyve na hmotnosť, či donosenosť plodu. Vhodnosť či nevhodnosť cvičenia je potrebné prekonzultovať s lekárom – gynekológom. Do úvahy je potrebné brať váš aktuálny zdravotný stav a pocity, zdravotný stav bábätka, pokročilosť tehotenstva, predchádzajúcu trénovanosť (kondíciu), zvážiť možné riziká a výhody plynúce z vybraného druhu telesnej aktivity. Inak na tom bude žena po fyzickej stránke, ktorá pred otehotnením uskutočňovala výkonnostnú športovú činnosť a inak tá, ktorá cvičila len občas.

V dnešnej dobe je moderné všetko si plánovať.  Aj keď vieme, že tehotenstvo sa niekedy plánovať nedá, je dobré, ak si ju naplánovať vieme, aby sme sa na ňu pripravili aj po fyzickej stránke. Dôležitou súčasťou tohto plánu je pravidelné cvičenie zamerané na posilnenie svalových štruktúr a celkovej stability tela ešte pred tehotenstvom. Po otehotnení je potrebné v cvičení pokračovať, ale vo forme cvičenia zameraného na obdobie tehotenstva. Teda v žiadnom prípade sa neodporúča zahájiť pravidelné cvičenie v posilňovni alebo behanie za účelom zlepšenia fyzickej kondície.

Životné tempo v období tehotenstva sa zmierňuje krok za krokom vzhľadom na stúpajúce nároky na organizmus. V tehotnom organizme ženy sa odohráva veľa zmien fyzických i psychických a preto nie je dobré telo prepínať. Niektoré športové aktivity vykonávané do obdobia gravidity by sa mohli stať nebezpečnými pre zdravý vývoj dieťatka, niektoré možno vykonávať s menšími úpravami po celú dobu tehotenstva a s niektorými, ako je špeciálna tehotenská gymnastika je naopak najlepšia doba začať. Tak je možné predchádzať problémom ako sú bolesti krížovej oblasti, bolesti nôh, zhoršená obratnosť a pohyblivosť.

Niektoré ženy sa cvičeniu bránia slovami: „Ja sa pri práci a domácnosti nacvičím dostatočne“. To je však omyl. Je veľa zamestnaní a telesných činností, ktoré zaťažujú organizmus jednostranne, alebo nadmerne a to mu môže škodiť. Tehotenstvo sa do určitej miery podobá práci a zaťažuje ženu v mnohých smeroch jednostranne. Je to síce stav prirodzený, no kladie zvýšené nároky na telesnú zdatnosť.

Cvičenie v tehotenstve
Cvičenie v tehotenstve

Aké sú benefity cvičenia v tehotenstve?

Od prvého dňa (potvrdenej) tehotenstve prospieva každej žene porozumenie zmenám v tehotenstve a ich významu. Mnohé dobre mienené rady a varovania ako napr. „nezdvíhaj ťažké predmety“ majú svoje opodstatnenie. Povolenie svalstva panvového dna by mohlo viesť k predčasnému pôrodu alebo k poruchám vyprázdňovania moču. Avšak niekedy tieto činnosti v tehotenstve robiť musíte, najmä ak máte doma malé deti a staráte sa o domácnosť. Pri cvičení sa naučíte, ako je potrebné napnúť svaly panvového dna, akú polohu tela pri tom zaujať, akou rýchlosťou pohyb vykonať a podobne.

 

Cvičenie vám pomôže zmierniť:

  • bolesti krížovej a bedrovej oblasti,
  • vznik plochých nôh,
  • nepríjemné spomalenie činnosti čriev (peristaltiky) a tým celkového trávenia,
  • výkyvy nálad navodením vnútornej harmónie.

Správne cvičenie pre tehotné pomáha zvládnuť:

  • zvýšené nároky na organizmus v období tehotenstva,
  • prípravu na pôrod tak, aby bol jeho priebeh čo najľachší a zbytočne vás a dieťatko nevyčerpával viac, než je nutné,
  • rýchlejší návrat k pôvodnej váhe po pôrode, za čo vám telo bude vďačné až do vysokého veku..

 

V našom fitness centre Sport house máme v ponuke skupinové cvičenie pre tehuľky, ktoré prebieha v príjemnej atmosfére s našimi úžasnými trénerkami – Andrejkou, Mariankou, Miškou, ktoré sú niekoľkonásobné maminy, takže majú bohaté skúsenosti s priebehom tehotenstva a popôrodným „reštartom“ na pôvodnú hmotnosť. Vedia cvičenie individuálne prispôsobiť potrebám každej z vás. Býva nám pri cvičení veselo, príďte preto k nám aj vy!

 

Literárne zdroje:

 

BEJDÁKOVÁ, J. 2006. Cvičení a sport v těhotenství. Praha: Grada, 2006, 136 s., ISBN 80-247-1214-8

 

VESSELS, M., OELLERICH, H., 2006. Cvičení v těhotenství s šestinedělí. Praha: Grada, 2006, 127 s., ISBN 80-247-1427-2